Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med sundhedsfaglig behandling, du har fået i sundhedsvæsenet.
Sundhedsfaglig behandling er fx:
Du skal sende din klage digitalt.
Brud på patientrettigheder
Du skal bruge klageskemaet til patientrettighedsklager, hvis din klage handler om en afgørelse om patientrettigheder. Det kan være en afgørelse fra fx kommunen eller regionen/sygehuset og handle om fx frit sygehusvalg eller aktindsigt i patientjournalen.
Du kan du læse mere om sagsbehandlingen på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
Styrelsen for Patientklager behandler din klage på skrift. Det vil sige, at du ikke har mulighed for at deltage på møder, hvor din sag bliver drøftet og afgørelsen truffet.
Du kan vælge at få en dialog med en repræsentant for behandlingsstedet før styrelsens sagsbehandling. Loven giver dig ret til dialog, hvis din klage handler om behandling m.m., som regionen har betalt for, fx en konsultation hos din egen læge eller sygehusbehandling. Du kan læse mere om din mulighed for dialog på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
Det er altid en god idé at have en bisidder med. Det kan fx være en ven eller et familiemedlem. Du kan også vælge at få en uddannet bisidder med fra Danske Patienter. Du kan læse om bisidderordningen på Danske Patienters hjemmeside.
Du skal sende din klage digitalt til Styrelsen for Patientklager, når du klager over sundhedsfaglig behandling, fx:
Klik på "Start" i øverste højre hjørne på denne side for at starte din klage
Du skal have en fuldmagt, hvis du klager på vegne af en anden myndig person. Du skal have fuldmagten klar, når du udfylder klageskemaet, da fuldmagten skal tilføjes klageskemaet. Du kan bruge fuldmagtsblanketten fra styrelsen, hvis du ikke har en fuldmagt.
Du kan læse mere om en klagesag i Styrelsen for Patientklager på styrelsens hjemmeside. Her finder du også en fuldmagtsblanket.
Du kan i særlige tilfælde være fritaget fra at skulle bruge det digitale klageskema, fx hvis du pga. sygdom ikke kan bruge en computer, har sproglige vanskeligheder eller er indsat i fængsel eller tvangsindlagt.
Du er også fritaget fra det digitale klageskema, hvis du er fritaget fra digital post. Hvis du sender din klage til styrelsen uden at bruge det digitale klageskema, skal du i klagen forklare hvorfor.
Du kan kun klage over forhold, der ligger maksimalt 5 år tilbage fra den dag, du indsender klagen digitalt til Styrelsen for Patientklager.
Klagefristen er dog kun 2 år, hvis du har haft kendskab til – eller burde have haft kendskab til – at der var sket en fejlbehandling.
Du behøver kun at udfylde klageskemaet. Styrelsen for Patientklager har normalt ikke brug for mere dokumentation fra dig. Du får mulighed for at tilføje dokumenter i klageskemaet.
Når styrelsen opstarter din klagesag, indhenter styrelsen selv de dele af patientjournalen, som er nødvendig for at behandle din klage. Som hovedregel indhenter styrelsen kun journal for netop den behandling m.m., du klager over.
Du kan klage over flere behandlingssteder i samme klageskema. Det gør du ved at vælge "Tilføj flere behandlingssteder", når du udfylder klageskemaet.
Du skal udfylde 2 forskellige skemaer, hvis du både vil klage over sundhedsfaglig behandling og brud på en patientrettighed, Det er fx hvis du klager over en behandling og samtidig klager over, at du fik afslag på aktindsigt i din patientjournal.
Du får mulighed for at vælge det andet skema, når du har udfyldt og indsendt det første klageskema. Det er uden betydning, hvilket skema du starter med at udfylde.
Styrelsen for Patientklager vurderer om det forhold, du klager over, lever op til, hvad man må forvente af en almindelig god behandling i sundhedsvæsenet.
Alle afgørelser sendes til Styrelsen for Patientsikkerhed, som fører tilsyn med autoriserede sundhedspersoner og behandlingssteder.
Du kan læse mere om sagsbehandlingen på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
Din sag vil i 2 tilfælde kunne ændres til en såkaldt disciplinærnævnssag. Det er tilfældet, hvis
En disciplinærnævnssag afgøres af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, der består af en formand/næstformand, to lægmandsrepræsentanter og to repræsentanter for den gruppe af sundhedspersoner, som klagen handler om.
Du kan læse mere om nævnet på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
Du kan klage over den sundhedsfaglige behandling, du har fået på et eller flere behandlingssteder. En klagesag kan resultere i kritik til behandlingsstedet, men du får ikke automatisk erstatning, hvis du får medhold i din klage.
Klager over sundhedsfaglig behandling skal sendes til Styrelsen for Patientklager.
Du kan søge erstatning. hvis du mener, at du har fået en skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet eller som følge af bivirkninger til medicin. Du skal anmelde krav om erstatning til Patienterstatningen.
Du har også mulighed for at klage over en erstatningsafgørelse fra Patienterstatningen. Du skal sende sådan en klage til Ankenævnet for Patienterstatning. Styrelsen for Patientklager er sekretariat for ankenævnet.
Du kan vælge at indsende en klagesag og en erstatningssag på samme tid. Det er forskellige myndigheder, der behandler sagerne. Sagerne bliver derfor behandlet helt uafhængigt af hinanden.
Det gælder også i tilfælde, hvor du har anket din erstatningssag til Ankenævnet for Patienterstatningen. Oplysningerne i en klagesag bliver ikke givet videre i erstatningsankesagen (eller omvendt), selvom begge sager bliver sekretariatsbehandlet i Styrelsen for Patientklager.
Læs mere om, hvordan du anmelder et erstatningskrav eller anker en afgørelse.
Ring til borger.dk’s kontaktcenter på telefonnummer 70101881, hvis du har tekniske spørgsmål til:
Du kan kontakte Styrelsen for Patientklager på tlf. 72 33 05 00 eller sende Digital Post til styrelsen, hvis du har spørgsmål om at klage og ikke kan finde svar her på borger.dk.
Telefontider:
Patientvejlederen i din region kan også hjælpe dig, fx med at skrive din klage.
Læs om patientvejledere og find kontaktoplysninger:
Du kan læse mere om reglerne for patientrettigheder i sundhedsloven og i klage-og erstatningsloven: